Nieuwbouw Centraal Station Rotterdam

In juni 2004 gaven ProRail en de gemeente Rotterdam de opdracht aan Team CS, een coöperatie tussen Benthem Crouwel Architekten, Meyer en Van Schooten en West 8 om de plannen uit te werken tot een ontwerp voor het nieuwe centraal station. De bouw van het nieuwe Stationsgebied duurde 9 jaar en werd op 13 maart 2014 officieel geopend door Koning Willem Alexander. 

De overkapping van de perrons bestaat uit 28.000 vierkante meter aan glasplaten en 10.000 meter roestvrij staal. Ongeveer 10.000 vierkante meter van het glas is voorzien van ca. 130.000 zonnecellen. De opgewekte stroom wordt oa. gebruikt voor de voeding van de roltrappen en de verlichting. De delen van de sporenkap waar geen glas in opgenomen is, zijn bedekt met RVS. 

Werkzaamheden

IOB heeft voor Mobilis, in opdracht van Prorail de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Bouwkundige- en constructieve engineering van alle kantoren en winkels in de Zuidhal, Noordhal en Passage;
  • Engineering van de bouwkundige onderdelen van de gehele stationskap uitgewerkt. Voor de RVS-kap hebben we de afstemming met Iemants verzorgd. Iemants heeft deze werkzaamheden uitgevoerd in opdracht van de gemeente Rotterdam;
  • Quickscan brandveiligheid.

Daarnaast heeft IOB het installatieadvies verzorgd door middel van een installatietechnische directievoerder en toezichthouder op het werk te plaatsen. De meerwerken zijn bouwkundig- en installatietechnisch door een bouwkostendeskundige beoordeeld. 

CS

Opdrachtgever
Gemeentewerken Rotterdam - Ingenieursbureau

Partners
Maarten Struis (Stadsarchitect) en Mobilis

Locatie
Rotterdam

Omvang
46.000 m²

Expertise
Bouwkostenadvies
Bouwtechniek
Brandveiligheid
Constructietechniek
Bouwmanagement & vaktechnisch toezicht
Installatietechniek